Działania na (o)sobie - wykład performatywny prof. Krystyny Duniec 

  • 8 maja, godz. 18.00, Mała Scena, wykład otwarty

Wykład performatywny Działania na (o)sobie prof. Krystyny Duniec odbędzie się w ramach bloku tematycznego Miasto. Między utopią a rozczarowaniem. Elementem wykładu będzie filmowa dokumentacja performansu w realizacji prof. Krystyny Duniec, Michała Januszańca i Ewy Hevelke, w którym osoby wybrane przez Krystynę Duniec ingerują w jej wizerunek, kreują go i redefiniują. Wykładowi towarzyszyć będzie rozmowa o tym „Czy teatr jest grą w upokorzenie?”.


W dyskusji udział wezmą: Kinga Dunin, Agnieszka Graff, Joanna Drozda, Maja Kleczewska, Wiktor Rubin.

 

Działania na (o)sobie

Przedmiotem badawczej analizy będzie performans – eksperyment, w którym swój własny wizerunek Krystyna Duniec poddaje dekonstrukcji, wykonując nieznane jej wcześniej polecenia „specjalistów ds. kreowania wizerunków”. Będą wśród nich osoby, z którymi pozostaje w rozmaitych relacjach zawodowych i osobistych. Co wyniknie z podjęcia ryzykownej gry z własną personą i zamiany w real thing? Gry opartej na relacjach z współuczestnikami performansu i jego odbiorcami? Gry niemożliwej do zaistnienia poza sceną? Stając się przedmiotem performatywnych praktyk, które na co dzień jako badaczka opisuje, Krystyna Duniec stawia pytania o status wizerunku, jego autorytet i przemoc, ale także o praktyki  przemocowe w teatrze. Czy więc teatr jest grą w upokorzenie, czy manipuluje godnością poprzez jej uprzedmiotowienie, czy upokorzenie się oznacza zarówno własną przegraną jak i wygraną?

 

 

Krystyna Duniec - profesorka w Zakładzie Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki PAN. Pomysłodawczyni i kierowniczka Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS i Nowego Teatru. Autorka książek Kaprysy Prospera. Szekspirowskie inscenizacje Leona Schillera (1998); Jan Kreczmar. Grał jakby uczył (2004); Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna (2012). Współautorka książek Soc i Sex (2009) i Soc Sex i Historia (2014). Współredaktorka amerykańskiej antologii (A)pollonia. Twenty First Century Polish Drama and Texts for the Stage (2014). Wydała także w swoim opracowaniu Bruliony Jana Kreczmara (2003) oraz tom zbiorowy Aktor. Niepewna tożsamość (2012).

 

 

 

 

Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19
PATRONI MEDIALNI
http://wyborcza.pl/0,0.html
http://wyborcza.pl/0,0.html?disableRedirects=true
http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/0,0.html
http://aktivist.pl/
https://www.tygodnikprzeglad.pl/

PARTNERZY
http://www.matras.pl/?gclid=CMmR7Ii-2bkCFQFf3godH3UA_g
http://freshmail.pl/