Portugalski spektakl Marco Martinsa, wielokrotnie nagradzanego reżysera teatralnego i filmowego, który od lat zajmuje się sztuką zaangażowaną i opowiada o skomplikowanych światach różnych społeczności, których reprezentantki i reprezentantów często zaprasza do pracy artystycznej. Jego film „Alice” został nagrodzony na Festiwalu w Cannes. Szerokim echem odbił się także jego film „Święty Jerzy” („São Jorge”) opowiadający o skutkach globalnego kryzysu ekonomicznego w Portugalii.
W „Pendulum” z São Luiz Teatro Municipal w Lizbonie, Marco Martins współpracuje z grupą 8 opiekunek i pokojówek, których życie kształtuje ruch dojazdowy: pomiędzy przedmieściami a centrum stolicy, pomiędzy ich domem a domem pracodawcy oraz między krajem pochodzenia a krajem pracy zarobkowej. Spektakl opowiada o tym, jak niedoceniana i często nieformalna praca domowa wpływa na relacje rodzinne, styl życia, tożsamość klasową oraz jak buduje uporczywe zawieszenie pomiędzy marzeniami a codziennością. Daje pole na historie tych, których bezpośrednio dotykają konsekwencje niestabilności gospodarczej, prekariatu i populizmu.
Jakie związki tworzą się między imigrantkami a rodzinami, dla których pracują? Jak wpływają one na codzienne życie? Jaki jest prawdziwy stosunek państwa do imigrantów, których przyjmuje?
***
Pokazy 13 i 14 stycznia 2024 r. w Teatrze Powszechnym w Warszawie odbyły się z napisami w języku polskim.
UWAGA: W spektaklu wykorzystywany jest efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością). Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i ew. kontakt z obsługą widowni.
***
Pokazy w ramach projektu „Prospero. Extended Theatre”, dzięki wsparciu programu „Kreatywna Europa” Unii Europejskiej.
***
Teatr Powszechny w Warszawie dziękuje firmie Ramirent i Panu Mariuszowi Ziółkowskiemu za użyczenie sprzętu niezbędnego do realizacji gościnnych pokazów.