Klątwa
na motywach dramatu Stanisława Wyspiańskiego
reżyseria
Oliver Frljić
premiera
18 lutego 2017
czas trwania
80 min (bez przerwy)
scena
scena duża
W REPERTUARZE
wt 27 GRUDNIA
GODZ. 19.00
śr 28 GRUDNIA
GODZ. 19.00
cz 29 GRUDNIA
GODZ. 19.00
pt 30 GRUDNIA
GODZ. 19.00

GALERIA ZDJĘĆ

VIDEO

  • fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel
OBSADA
GRZEGORZ ARTMAN
GRZEGORZ ARTMAN
zastępstwo za J. Belera

TWÓRCY

reżyseria – Oliver Frljić

dramaturgia – Agnieszka Jakimiak, Joanna Wichowska, Goran Injac
kostiumy – Sandra Dekanić

reżyseria światła – Jacqueline Sobiszewski
współpraca scenograficzna – Małgorzata Dzik
asystenci reżysera – Mateusz Atman, Jakub Skrzywanek
inspicjentka – Bazhena Shamovich

 

obsada: Karolina Adamczyk, Klara Bielawka, Maria Robaszkiewicz, Barbara Wysocka, Julia Wyszyńska, Grzegorz Artman (zastępstwo za J. Belera), Jacek Beler, Arkadiusz Brykalski, Michał Czachor

OPIS

W momencie, w którym związek Kościoła i państwa wydaje się nierozerwalny, a władza organów kościelnych próbuje wpłynąć na funkcjonowanie świeckich instytucji oraz na decyzje jednostek, twórcy spektaklu sprawdzają, czy opór wobec tych mechanizmów jest jeszcze możliwy. Na ile katolicka moralność przenika podejmowane przez nas decyzje? Jak wpływa na światopogląd osób, które deklarują niezależność od Kościoła, a jakie konsekwencje posiada dla tych, którzy uważają się za katolików? A przede wszystkim: na ile sztuka współczesna jest zdeterminowana przez religijną cenzurę, autocenzurę i unikanie zarzutu o „obrazę uczuć religijnych”?

Spektakl „Klątwa” wykorzystuje motywy z dramatu Wyspiańskiego do stworzenia wielowątkowego krajobrazu współczesnej religijności i areligijności. W ramach teatru, rządzącego się własną hierarchią oraz często wykorzystującego mechanizm podporządkowania i upokorzenia, twórcy zastanawiają się, czy wyzbycie się lęku przed władzą, a nawet samej władzy, znajduje się w zakresie ich możliwości.

 

Oliver Frljić, uznany chorwacki reżyser i dramatopisarz, to przedstawiciel europejskiego teatru krytycznego, który poddaje odważnej dyskusji skomplikowane kwestie społeczno-polityczne. Polskiej publiczności znany jest z pokazów spektakli podczas Festiwali Dialog oraz Kontakt. Teatr Powszechny w Warszawie w 2015 roku (w ramach bloku tematycznego Krzyczcie!) prezentował jego spektakl Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny, a w 2018 roku (w ramach III edycji Festiwalu Miasto Szczęśliwe) gościnnie zaprezentował spektakl Drugie wygnanie/Second Exile

 

***

 

Spektakl przeznaczony wyłącznie dla widzów od 18. roku życia.
Zawiera sceny odnoszące się do zachowań seksualnych i przemocy, a także tematyki religijnej, które pomimo ich satyrycznego charakteru mogą być uznane za kontrowersyjne. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej.

W spektaklu wykorzystywane są głośna muzyka i efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością). Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia i dźwięku prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

 

Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19
WSPÓŁPRACA
https://kicket.com/warszawa/teatry/teatr-powszechny,29
http://freshmail.pl/

PATRONI MEDIALNI
https://wyborcza.pl/0,0.html
https://www.tygodnikprzeglad.pl/