Powszechny online. Teatr minimum

 

W czasie, kiedy z troski o zdrowie publiczne funkcjonowanie instytucji kultury zostało zawieszone, proponujemy Państwu program: „Powszechny online. Teatr minimum”. Chcemy regularnie udostępniać na naszej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych wartościowe materiały Teatru Powszechnego w Warszawie: nagrania archiwalnych spektakli i debat, publikacje i programy w wersji PDF oraz tworzone specjalnie na tę okazje osobiste nagrania artystów.

 

Wiemy, że w pełni nie zastąpimy tym żywego teatru polegającego na spotkaniu artysty i widza „tu i teraz”, ale dziś właśnie za pomocą sieci możemy podtrzymać sieć teatralnych kontaktów – dialog z widzami. Chcemy udostępnić materiały dotychczas dostępne tylko w wersji papierowej lub wewnętrznym archiwum, które pomogą utrzymać stały dostęp do kultury oraz poszerzyć społeczny i intelektualny kontekst naszych spektakli. Mamy nadzieję, że dzięki temu po okresie wielkiej próby spotkamy się wszyscy w teatrze z jeszcze większą energią i nowymi inspiracjami.

 

 

Jako pierwszą pozycję w naszym repertuarze online proponujemy spektakl „Minimum” w reż. Michała Salwińskiego, z Elizą Borowską i Tomaszem Chrapustą w rolach głównych. Spektakl opowiada o eksperymencie, w ramach którego twórcy poprosili ochotniczkę o zredukowanie wyposażenia jej mieszkania do minimum. Jak przetrwać w czterech ścianach, kiedy liczba najbliższych przedmiotów maleje z dnia na dzień? Premiera spektaklu odbyła się w ramach projektu „Praga. Między utopią a rozczarowaniem”. 

 

 

 

 

Spektakle


➤➤➤ „Minimum”, reż. Michał Salwiński –  dostępne 18, 19, 20 i 21 marca 2020 r.

 


➤➤➤ „Praskie Si-Fi”, reż. Agnieszka Błońska – dostępne 24, 25, 26, 27 i 28 marca 2020 r. 

 

➤➤➤ Nieznośnie długie objęcia”, reż. Iwan Wyrypajew – dostępne 27, 28 i 29 marca 2020 r. 

 

 

➤➤➤ Krzyczcie, Chiny!”, reż. Paweł Łysak – dostępne 3, 4, 5 i 6 kwietnia 2020 r.

 

 

 

 

„Księga z San Michele”. Wspólne czytanie pamiętników Axela Munthego z pomocą wyobraźni

Czytania w wykonaniu aktorów Teatru Powszechnego oraz Krystiana Lupy i Piotra Skiby. Książka Munthego była jedną z ważnych inspiracji przy tworzeniu spektaklu „Capri – wyspa uciekinierów”


– Na polskie wydanie trafiłem, gdy byłem na Capri i wybrałem się do bardzo tajemniczych miejsc. Na tę wyspę przyjeżdżali artyści w XIX i XX wieku, by szukać przystani, w której mogliby tworzyć; dla niektórych świat jest za duży, a wyspa ma dobrą wielkość; wędrując, można obejść ją dookoła. Mieszkanie na Capri było też marzeniem Axela Munthego, szwedzkiego lekarza urodzonego w latach 50. XIX w. Chciał zamieszkać w wyższej części wyspy, czyli Anacapri, żyć w otoczeniu tego, co razem z zamierzchłą kulturą antyczną oferowała; szukał miejsca, w którym mógłby się wmyślać w zagadkę życia, kontemplować świat, tworzyć, marzyć – tak rozumiał dom.

Jego niezwykła „Księga z San Michele” w tej chwili jest nieco zapomniana, ale w XX w. była kultowa. Zawiera w sobie sekret ludzkiego życia, wnikliwą refleksję nad światem i własną naturą, ale przede wszystkim – empatią. Wydaje mi się, że to jest coś, czego nam w tej chwili bardzo brakuje. Wielu czytelników twierdziło, że ten zbiór należy do takich ksiąg jak Biblia, z których człowiek uczy się samego siebie i życia (Krystian Lupa o „Księdze z San Michele” Axela Munthego, „Gazeta Wyborcza”, 20.12.2016). 

 

 

fot. Natan Berkowicz                                                                                                         

 

 

 

 

➤➤➤ Ewa Skibińska czyta fragmenty rodziału XXX „Księgi z San Michele” 
[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

 

 

 

 

➤➤➤ Krystian Lupa czyta XXIX rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 
[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

(część I)

 

 

(część II)



 

 

 

 

➤➤➤ Natalia Łągiewczyk czyta I rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 

[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]



 

 

 

 

➤➤➤ Wiktor Loga-Skarczewski czyta III rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 

[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

 

 

 

 

 

➤➤➤ Kazimierz Wysota czyta XXII rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 

[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

 

 

 

 

 

➤➤➤ Anna Ilczuk czyta VIII rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 
[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

 

 

 

 

 

➤➤➤ Michał Czachor czyta XXXIV rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 
[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

 

 

 

 

➤➤➤ Grzegorz Falkowski czyta V rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 
[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

 

 

 

 

 

➤➤➤ Karina Seweryn czyta XXV rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 
[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

 

 

 

 

 

➤➤➤ Aleksandra Bożek czyta VII rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 
[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

 

 

 

 

 

➤➤➤ Piotr Skiba czyta XIX rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 
[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

 

 

 

 

 

➤➤➤ Mamadou Góo Bâ czyta XXXI rozdział „Księgi z San Michele” Axela Munthego 
[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

 

 

 

 

Debaty

 

➤➤➤ „Feminizacja polityki” i podsumowanie Forum Przyszłości Kultury 2018.


uczestnicy: dr Justyna Glusman, Aldona Machnowska-Góra, dr Ewa Rumińska-Zimny, Joanna Scheuring-Wielgus, dr Katarzyna Sztop-Rutkowska, dr hab. Joanna Wowrzeczka, prof. Maciej Gdula.

 

moderatorka: Agata Diduszko-Zyglewska. 

 
[aby przejść do trybu pełnoekranowego –> kliknij tytuł nagrania poniżej lub nazwę „YouTube” w prawym, dolnym rogu]

[nagranie z tłumaczeniem na język migowy]

 

 




Lektury

➤➤➤ Miasto Szczęśliwe. Festiwal Sztuki i Społeczności (Rewitalizacja. Różnorodność. Uczestnictwo) – publikacja przedstawiająca program i idee festiwalu Teatru Powszechnego w Warszawie.
Redakcja publikacji: Karolina Kapralska.

plik_4_1.png (full)

[kliknij –> pobierz PDF]

 

 


➤➤➤ program do spektaklu „Mein Kampf” w reż. Jakuba Skrzywanka.
Redakcja programu: Karolina Kapralska.


plik_4_1.png (full)

[kliknij –> pobierz PDF]

 

 

 

➤➤➤ książka „Teatr jest walką” – o teatrze politycznym, jego kondycji i roli w społeczeństwie piszą m.in.: Agata Czarnacka, prof. Krystyna Duniec, prof. Jagoda Hernik-Spalińska, prof. Ewa Guderian-Czaplińska, Marta Keil, Klaudia Rachubińska, Edwin Bendyk, Romuald Krężel i Piotr Morawski.
Redakcja publikacji: Karolina Kapralska, Paweł Sztarbowski.

 

plik_4_1.png (full)

[kliknij –> pobierz PDF]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19
PARTNERZY
http://freshmail.pl/

PATRONI MEDIALNI
http://wyborcza.pl/0,0.html
http://wyborcza.pl/0,0.html?disableRedirects=true
http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/0,0.html
https://www.tygodnikprzeglad.pl/