fot. Žiga Koritnik
Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny
Oliver Frljić + kreacja zbiorowa
reżyseria
Oliver Frljić
premiera
3 marca 2010
czas trwania
1 godz. 15 min.
scena
scena duża
W REPERTUARZE
SPEKTAKL NIE JEST OBECNIE WYSTAWIANY

GALERIA ZDJĘĆ

  • fot. Žiga Koritnik fot. Žiga Koritnik fot. Žiga Koritnik fot. Žiga Koritnik fot. Žiga Koritnik

TWÓRCY

reżyseria: Oliver Frljić

dramaturgia: Borut Šeparović, Tomaž Toporišič

scenografia, kostiumy, wybór muzyki: Oliver Frljić

asystent reżysera, konsultacja ruchowa: Matjaž Farič

reżyseria dźwięku: Silvo Zupančič

reżyseria świateł: Oliver Frljić, Tomaž Štrucl

manager sceny (inspicjent): Urša Červ

 

obsada: Primož Bezjak, Olga Grad, Uroš Kaurin, Boris Kos, Uroš Maček, Draga Potočnjak, Matej Recer, Romana Šalehar*, Dario Varga, Matija Vastl

 

*aktorka nie pojawia się na scenie z powodu kontuzji, której uległa tuż przed premierą; ponieważ jednak brała udział w powstawaniu spektaklu i jej praca jest na scenie obecna, zawsze jest wymieniana.

 

Slovensko mladinsko gledališče

Lublana (Słowenia)

OPIS

Chorwacki reżyser poprowadził słoweńskich aktorów przez proces bardzo osobistych, głębokich improwizacji, w wyniku których powstał spektakl drapieżny, niepokojący, czasem wręcz szokujący. Pod pozorem powrotu do traum wojennych i politycznych stawia on pytania uniwersale: o granice artystycznej i społecznej wolności, odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej, tolerancji, stereotypów. Teatralną ramą tego laboratorium są fragmenty historii z czasów rozpadu byłej Jugosławii, tytułem jest ostatni wers z hymnu tego nieistniejącego już kraju.

 

„Tak jak terytorium byłej Jugosławii, gdzie nie można rozkopać ziemi, by nie trafić na ludzkie szczątki, ten spektakl też jest przepełniony zwłokami. I tak jak nieteatralne zwłoki mają pewną wartość na rynku politycznym, tak te zwłoki, które my na scenie masowo produkujemy i wskrzeszamy, mają swoją wartość. Mają wręcz pokazać, jak zredukowała się wartość pewnego modelu reprezentacji. Bo skoro nastąpiła taka dewaluacja teatralnej reprezentacji śmierci, jaka jest wartość śmierci prawdziwej? By się tego dowiedzieć, wystarczy obejrzeć wiadomości z wydarzeniami z Haiti, lub spytać, co dziś znaczy dla nas Srebrenica: mało, mniej, zupełnie nic? – mówi reżyser.

 

Spektakl dla widzów dorosłych.

 

[za: dialogfestival.pl]

 

 

 

Pokaz spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

RECENZJE
  • W trakcie spektaklu nieustannie – w tym tkwi podstawa strategii artystycznej Frljicia – przechodzimy ze strefy publicznej do strefy prywatnej; od prawdy oficjalnej do nieobiektywnej, osobistej rzeczywistości; wreszcie z pozycji aktora-artysty do aktora-obywatela. Terapeutyczny zabieg, pewien rodzaj psychiatrycznej spowiedzi, ma wskazać na całą kompleksowość historycznej traumy. Ukazać symptomatyczność osobistych pragnień i zachowań, które, gdy tylko zdarzą się odpowiednie warunki, mogą stać się rodzajem terroru. (Goran Injac, dwutygodnik.com 68/2011)   O tym, jak złudne jest takie przekonanie o własnej szlachetności, uświadamia nam słoweński zespół. Jego spektakl to prowokujące oskarżenie rzucone w twarz. (...) metateatralny zarzut jest na tyle uniwersalny (może być wygłoszony w każdym kraju), że skutecznie wytrąca nas z poczucia bezpieczeństwa i samozadowolenia. Przestajemy się czuć nieskazitelni i niewinni. (Karolina Matuszewska, e-teatr 16.10.2011)
Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19