autorzy plakatu: Homework / Joanna Górska, Jerzy Skakun
Praskie Si-Fi
reżyseria
Agnieszka Błońska
premiera
10 lipca 2016
czas trwania
60 min (bez przerwy)
scena
scena mała

GALERIA ZDJĘĆ

  • fot. Katarzyna Laskowiecka fot. Katarzyna Laskowiecka fot. Katarzyna Laskowiecka fot. Katarzyna Laskowiecka fot. Katarzyna Laskowiecka fot. Katarzyna Laskowiecka fot. Katarzyna Laskowiecka fot. Katarzyna Laskowiecka fot. Katarzyna Laskowiecka fot. Katarzyna Laskowiecka
  • fot. Katarzyna Laskowiecka fot. Katarzyna Laskowiecka
OBSADA
ROZA MIERZICKA
ROZA MIERZICKA

TWÓRCY

reżyseria – Agnieszka Błońska

dramaturgia – Joanna Wichowska
światło i projekcje – Artur Sienicki
asystent reżysera – Tomasz Żebrowski
inspicjent – Kuba Olszak

OPIS

Nie tak dawno, dawno temu i w nie tak odległej galaktyce, tuż obok... Na planecie bazarów, kapliczek, metra, stadionu, teatru…

 

Czas zmian. Czas chaosu. Czas realizacji śmiałych wizji, podszytych bezsiłą pytań. Rewitalizacja postępuje, fasady kamienic nabierają świeżości, a pan Józek się wyprowadza.

 

Zanim Praga przeniesie się do przyszłości – zanim odbędzie się Wielka Reanimacja/Reaktywacja/Rewizja/Retusz – jest jeszcze czas, by zapytać o koszty ponoszone w imię „lepszego jutra”. Teraźniejszość jest niepewna. Przeszłość jest falsyfikowana. Przyszłość jest źródłem lęku, wszystko może się zdarzyć. Tymczasem już dzisiaj, jak mówi jedna z praskich kioskarek: „Praga to jest jedno wielkie science-fiction”.  

 

Czemu i komu służy teatr w miejscu takim, jak Praga? Pełni wątpliwości, natrętnie szukając odpowiedzi na pytanie, co robić (i czy w ogóle robić), artyści praskiego Teatru Powszechnego zastanawiają się nad losem Pragi, możliwymi scenariuszami rewitalizacji oraz własnym udziałem w zachodzących procesach gentryfikacyjnych.

 

Spektakl skonstruowany na podstawie rozmów z mieszkańcami Pragi oraz aktorami Teatru Powszechnego, z elementami science-fiction i wishful thinking.

 

No jasne. Lepiej zbudować Muzeum-Krematorium i Teatr-Akwarium. I niech hipsterka sobie jeździ wokół teatru z doniczkami. Ufoludki z lewego brzegu robią desant. Rozdają pędzle dzieciom i kowadła rzemieślnikom. Jak szlachetnie.

 

  

* Podczas spektaklu wykorzystywany jest efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością). Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

 

 


Premiera spektaklu odbyła się w ramach Festiwalu Sztuki i Społeczności, Miasto Szczęśliwe.


 





Spektakl wziął udział w 23. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

            


Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle oceniała Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Marcin Bogucki, Marta Bryś, Katarzyna Niedurny, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Anna Wakulik.

 

 

RECENZJE
  • „Czołem Wielkiej Małej Ojczyźnie!” – krzyczy aktor Grzegorz Artman. Reżyserka Agnieszka Błońska przygląda się Pradze – jej modernizacji, artystowskiemu mitowi i próbom zrobienia z dzielnicy sielskiej pocztówki. „Praskie Si-Fi” w Teatrze Powszechnym to lektura obowiązkowa – nie tylko dla mieszkańców warszawskiego prawobrzeża. (...). Razem z dramaturżką Joanną Wichowską Błońska zrobiła coś między politycznym manifestem, ostrym kabaretem i sztuką site specific (...). Błońska ukazuje świat w konflikcie, pełen sprzecznych racji i nierozstrzygniętych pytań. Jaka jest przyszłość Pragi? Co robić, gdy strategie sztuki zaangażowanej nie do końca kogokolwiek angażują? Dla kogo jest teatr w dzielnicy? (Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza”)
Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19