autorzy plakatu: Homework / Joanna Górska, Jerzy Skakun
Kram z piosenkami
Leon Schiller
reżyseria
Cezary Tomaszewski
premiera
30 grudnia 2017
czas trwania
110 min
scena
scena duża

GALERIA ZDJĘĆ

VIDEO

  • fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel
  • fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel
OBSADA
WERONIKA KRÓWKA
WERONIKA KRÓWKA

TWÓRCY

reżyseria - Cezary Tomaszewski
aranżacja muzyczna, przygotowanie wokalne - Weronika Krówka
dramaturgia - Iga Gańczarczyk 
scenariusz - Aldona Kopkiewicz

scenografia i kostiumy - Bracia (Agnieszka Klepacka, Maciej Chorąży)
charakteryzacja - Kacper Rączkowski
reżyseria światła - Antoni Grałek

inspicjentka - Barbara Sadowska

OPIS

Spektakl muzyczny na podstawie śpiewnika Leona Schillera, który zbierał codzienne piosenki wykonywane przez mieszczan, artystów i żołnierzy w pierwszej połowie XX wieku. Schiller wprowadził tę amatorską i popową twórczość na Scenę Narodową jako Kram z piosenkami. Zbiór ten wystawia się jednak rzadko, piosenki wypadły z obiegu, choć pod warstwą ludyczności i humoru kryją historyczne i erotyczne tropy. Być może teatr wziął się z dytyrambu na cześć Dionizosa, lecz nasza kultura codzienna żyje piosenką i nie chodzi tylko o talent-show i Internet, ani nawet o radio. Jak dostać się na scenę przy pomocy dawnych szlagierów? Czy można uczestniczyć, śpiewając swoją ulubioną piosenkę? Twórcy do współtworzenia spektaklu zaprosili mieszkańców Pragi.

 

„Aż dziw, jak nie umiemy bawić się teatrem i jak mało mamy dlań miłości. Z większości postulatów, krytyk i kategorycznych żądań wyłania się ideał S c e n y pięknej nieraz i ambitnej, lecz nieodmiennie ponurej. Bo choć właśnie spośród uczniów Schillera wywodzi się większość naszych wybitnych realizatorów, prawie żaden z nich nie podziela miłości mistrza do owych pełnych uroku wodewilów, piosenek i tańców, które kojarzą się dziś niesłusznie z pojęciem lżejszej muzy, a które są przecież kwintesencją teatru” (Marta Fik)

 

 

 

Spektakl realizowany w ramach II edycji Festiwalu Sztuki i Społeczności Miasto Szczęśliwe.

RECENZJE
  • Spektakl z pogranicza hipsterskiej rewii oraz humoru dosadnego i abstrakcyjnego zarazem jak w skandynawskim kinie. (...). To szczególna sala ćwiczeń, miejsce osobliwej rehabilitacji, podczas której sfrustrowany i zestresowany widz może pozbyć się kija z kręgosłupa. A jednocześnie brać udział w ambitnym, opartym na błyskotliwym, ironicznym koncepcie spektaklu teatralnym (Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza”)
  • Cała ekipa: Aleksandra Bożek, Arkadiusz Brykalski, Anna Ilczuk, Michał Jarmicki, Andrzej Kłak, grająca na pianinie Weronika Krówka, Wiktor Loga-Skarczewski, Maria Robaszkiewicz, Oskar Stoczyński popisowo ogrywa wykonywane piosenki. (...). To teatr, który pozwala sobie na bardzo wiele i w ogóle nie ma z tym problemu. Nie boi się obciachu i tym wygrywa (Piotr Morawski, dwutygodnik.com)
  • Gdzieś pomiędzy krotochwilnymi numerami, snują twórcy „Kramu” opowieść o muzyce jako sile od zarania dziejów rozsadzającej społeczne i kulturowe porządki. Prawdziwym objawieniem jest „Peleryna” w brawurowym wykonaniu Andrzeja Kłaka – trochę melancholijny blues, a trochę gniewny polityczny punk (Michał Centkowski, „Newsweek Polska”)
  • Twórcy zwracają uwagę na problemy, jakie przywołują dawne utwory. Odchodząc od „tradycyjnego” inscenizowania poszczególnych „numerów”, odsłaniają ich drugie dno i prowokują pytania. Najważniejszym z nich jest kwestia utożsamienia piosenek z dobrem narodowym (...). demontują formę scenariusza, by zasygnalizować wątpliwości, do których prowokują teksty piosenek. Czynią to po mistrzowsku (Justyna Wota, „Didaskalia”)
Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19