Twórcy spektaklu „Damaszek 2045”


Omar Abusaada



Niezależny reżyser i dramaturg. Po ukończeniu studiów teatralnych w Wyższym Instytucie Sztuk Dramatycznych w Damaszku zaczął rozwijać własny język teatralnej wypowiedzi. Pracując jako dramaturg i reżyser, współtworzył Studio Theatre w 2002 roku, którego pierwsza premiera pt. „Bezsenność” miała premierę w 2004 roku. Tworzy teatr świadomy swojego społecznego i politycznego kontekstu. Jego praca łączy syryjską tradycję dramatyczną, nowe praktyki teatralne oraz teatr dokumentalny. Od kilku lat blisko współpracuje z Volksbühne w Berlinie.

Abusaada wyreżyserował m.in. „El affich – Przebaczenie” (2006), oparty na improwizacjach z grupą więźniów z ośrodka dla młodzieży spektakl „Almirwad wa almikhala” (2009), „Spójrz na ulice... Tak właśnie wygląda nadzieja” (2011) i „Czy mógłbyś spojrzeć w kamerę?” (2012). Jednym z jego najgłośniejszych spektakli są „Trojanki”, w których zagrały syryjskie kobiety doświadczone przez wieloletnią wojnę.

 

 


Mohammad Al Attar




Dramaturg. Urodził się w Damaszku w 1980 roku. Ukończył literaturoznawstwo, a następnie uzyskał tytuł magistra w dziedzinie teatru na londyńskim Goldsmiths University. Jest uważany za jednego z najważniejszych kronikarzy rozdartej wojną Syrii. Mieszka w Berlinie.

Już od 2011 roku zajmuje się rewolucją syryjską i wynikającymi z niej konfliktami. Krótko przed wybuchem protestów w Syrii napisał „Wycofanie” – kameralną sztukę, wystawioną w małym mieszkaniu w Damaszku, gdzie para bohaterów znajduje schronienie przed mechanizmami społecznej kontroli. W 2011 roku, po pierwszej dużej fali aresztowań w kraju, napisał sztukę „Czy mógłbyś spojrzeć w kamerę?”, w której doświadczenia z tortur przekazywane są bezpośrednio do kamery.

Sztuki „Wycofanie” (2007), „Spójrz na ulice... Tak właśnie wygląda nadzieja” (2011), „On-line” (2011), „Czy mógłbyś spojrzeć w kamerę?” (2012) i „Józef tu był” (2013) były pokazywane na międzynarodowych scenach i festiwalach. Jego sztuka „Kiedy czekałem” miała swoją premierę na Kunsten Festival w Brukseli w 2016 roku i została wybrana do oficjalnego programu 70. edycji Festiwalu w Awinionie.

W przypadku kilku ostatnich sztuk reżyser połączył siły z syryjskim reżyserem Omarem Abusaadą. Ich spektakle funkcjonują na granicy fikcji i dokumentacji. Ukazują cierpienia wojny i ich długofalowe konsekwencje. Niedawno zakończyli trylogię teatralną poświęconą życiu kobiet szukających schronienia przed wojną. Po adaptacji „Trojanek” (2013) w Jordanii i „Antygony z Shatila” (2014) w Libanie, zainscenizowali „Ifigenię” w Tempelhof w Berlinie, a także na głównej scenie Volksbühne w sezonie 2017/2018.

 

 

 

Bisanne Al Sharif

 

 

Urodziła się w Paryżu w 1977 r. Ukończyła wydział architektury na Uniwersytecie w Damaszku w 2001 r. Następnie studiowała scenografię na wydziale studiów podyplomowych w Szkole Architektury w Nantes, którą ukończyła w 2005 r. Współpracowała z wieloma pasjonatami i doświadczonymi profesorami w zakresie teatru, kina i muzeów, co pozwoliło jej tworzyć indywidualne przedsięwzięcia w dziedzinie projektowania wystaw, instalacji performatywnych i współtworzenia spektakli teatralnych.

W 2005 roku wróciła do Syrii, by rozpocząć pracę scenografki w Operze w Damaszku. W tym samym czasie tworzyła scenografie dużych wydarzeń i spektakli teatralnych w Damaszku, pracowała także przy licznych produkcjach filmowych.

Różne źródła kultury, obecne w jej życiu od narodzin i dzieciństwa we Francji, przez pamięć palestyńskich rodziców, aż po okres dorastania w Syrii, wzbogaciły doświadczenie i wykrystalizowały artystyczną wizję, co ułatwiło jej pracę zarówno na Bliskim Wschodzie, jak i w Europie.

Od 2013 roku mieszka we Francji, gdzie pracuje jako niezależna artystka. Próbuje rozwijać swoje umiejętności w dziedzinie sztuki nowych mediów.

W 2016 roku została nagrodzona nadawanym przez francuskiego ministra kultury odznaczeniem Ordre des Arts et des Lettres za instalację „Women Memories”. Jej nowy projekt instalacyjny „Sham”, ukazujący Damaszek z perspektywy dzieci, został zaprezentowany w Cité nationale de l'histoire de l’immigration w Paryżu, w listopadzie 2017 roku.

 

 

 

Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19
PATRONI MEDIALNI
http://wyborcza.pl/0,0.html
http://wyborcza.pl/0,0.html?disableRedirects=true
http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/0,0.html
http://aktivist.pl/
https://www.tygodnikprzeglad.pl/

PARTNERZY
http://freshmail.pl/