Proces
Krystyna Berwińska
reżyseria
Karol Borowski
premiera
13 czerwca 1953
scena
scena duża
OBSADA
HELENA BARTOSIKOWA
Yvonne de Monde
MARIA GARBOWSKA
Mi-Ja-Sun
EWA PACHOŃSKA
Madeleine Arifon
BARBARA STĘPNIAKÓWNA
Susanne Vernier
WANDA SZCZEPAŃSKA
Dozorczyni
TADEUSZ BARTOSIK
Marynarz
CZESŁAW  BYSZEWSKI
CZESŁAW BYSZEWSKI
Hilary de Monde
TEODOR GENDERA
Robotnik
ALEKSANDER HLAWATY
Policjant
JULIUSZ ŁUSZCZEWSKI
JULIUSZ ŁUSZCZEWSKI
Michel Pichot
ZYGMUNT MORAWSKI
Sędzia
NORBERT NADER
Agent policyjny
EUGENIUSZ NOWAKOWSKI
Strażnik, Dziennikarz
BRONISŁAW ORLICZ
Obrońca z urzędu
JAN ORSZA
Sędzia Śledczy
ALEKSANDER PIOTROWSKI
ALEKSANDER PIOTROWSKI
Alphonse Trouille
ZBIGNIEW PLATO
Strażnik
CZESŁAW ROSZKOWSKI
Jean Savignac
CZESŁAW ROSZKOWSKI
Jean Savignac
MIECZYSŁAW SERWIŃSKI
MIECZYSŁAW SERWIŃSKI
Jan Wieniec
BOGDAN SZYMKOWSKI
Hiszpan
JERZY TKACZYK
Michel Pichot
KAZIMIERZ WILAMOWSKI
Henri Despaux
ZYGMUNT WOJDAN
Paul Mortier

TWÓRCY

reżyseria - Karol Borowski

scenografia - Zenobiusz Strzelecki

opracowanie plastyczne - Stanisław Kamiński

światło - Wojciech Rebkiewicz, Zbigniew Krajewski

inspicjent - Aleksander Hlawaty

 

RECENZJE
  • W siedmiu obrazach swej sztuki wskazuje Krystyna Berwińska konflikty społeczne, moralne, i polityczne, narastające w dużym kręgu ludzi w związku z procesem Wieńca. Zamiarem autorki było przedstawienie mechanizmu procesu politycznego, zaaranżowanego przez rząd burżuazyjny dla skompromitowania niewygodnej dla siebie jednostki, reprezentującej siły, które przeszkadzają rządowi w poddawaniu się rozkazom amerykańskiego imperializmu. Wieniec i tysiące podobnych mu działaczy robotniczych, posiadający wysoki autorytet moralny w masach ludowych Francji - to reprezentanci sumienia narodowego, protestującego przeciwko  haniebnym machinacjom i służalczym pokłonom zmarshallizowanego rządu przed władcami dolara. Zofia Karczewska-Markiewicz, Tygodnik Demokratyczny, nr 8, 25-31.07.1953
  • Autorka skomponowała sztukę z siedmiu obrazów w ten sposób, że z jednego na drugi wzrasta napięcie akcji. (...) Wybrała temat sam przez się sensacyjny i naładowany wielkim ładunkiem emocjonalnym. Musiała więc bardzo dobrze trzymać cugle, aby nie przeskoczyć granicy dzielącej dramat od melodramatu. (...) Największą zasługą Procesu, zasługą, którą autorka dzieli z reżyserem i aktorami jest duża czytelność ideologiczna przedstawienia. Widz wyszedłszy z teatru będzie na pewno zorientowany w walce, jaka toczy się we Francji pomiędzy faszystowskim rządem a przedstawicielami walki o postęp, pokój i demokrację. Karolina Beylin, Express Wieczorny, nr 152, 26.06.1953
Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19