Espresso
Lucia Frangione
reżyseria
Małgorzata Bogajewska
przekład: Małgorzata Semil
premiera
28 maja 2011
czas trwania
1 Godz. 20 Min. (bez przerwy)
scena
inszper

GALERIA ZDJĘĆ

  • fot. Stefan Okołowicz fot. Stefan Okołowicz fot. Stefan Okołowicz fot. Stefan Okołowicz fot. Stefan Okołowicz fot. Stefan Okołowicz fot. Stefan Okołowicz fot. Stefan Okołowicz fot. Stefan Okołowicz fot. Stefan Okołowicz
OBSADA
MICHAŁ TOKAJ
Amante

TWÓRCY
reżyseria - Małgorzata Bogajewska
scenografia - Maciej Chojnacki
opracowanie muzyczne - Rafał Kowalczyk
inspicjent - Józef Marek Gorzkowski
sufler - Józef Marek Gorzkowski
OPIS
Espresso to wybuchowa mieszanka kofeiny, włoskiego temperamentu, miłości, śmierci, erotyki i katolickiego mistycyzmu. Sztuka kanadyjskiej aktorki i dramatopisarki włoskiego pochodzenia, Lucii Frangione, cieszy się za oceanem dużą popularnością. Nic dziwnego - ta liryczna i zabawna opowieść o poszukiwaniu własnego ja i dojrzewaniu do miłości, dotyka spraw ważnych i wszechobecnych we współczesnym świecie. Bohaterka konfrontuje życie nowoczesnej singielki w dzisiejszej Kanadzie z tradycyjnym i konserwatywnym światem swej włoskiej rodziny. Co może wyniknąć ze zderzenia tak skrajnie różnych poglądów i wartości? W niezwykle dynamicznej historii pojawia się wiele barwnych postaci, a na scenie tylko dwoje aktorów, wcielających się w kolejne role i w brawurowym tempie żonglujących rytmem i językiem scenicznym.
RECENZJE
  • Espresso to mocna komedia o zakorzenieniu i wyrastaniu, pobudzająca myśli, oddająca ciepło i ambiwalentność uczuć rodzinnych, opowiedziana na kilka głosów i z kilku perspektyw. Komedia otwierająca serię pytań i skojarzeń, którą można podawać za przykład realizatorom gatunku na deskach innych teatrów - podawać do skutku. Wybór tekstu Lucii Frangione - kanadyjskiej Włoszki i wystawienie go na scenie polskiej, pozwala to, co szeptane w naszej kulturze, beztrosko wykrzyczeć po włosku. Mamma mia! Tekst, który nagminnie operuje stereotypowym opisem postaci, w ramach komedii obnaża ów stereotyp i poddaje go pod dyskusję - można się z niego śmiać, ale jednocześnie zmusza do myślenia.   Paulina Danecka, Nowa Siła Krytyczna, 9.06.2011
  • Z tej mieszaniny powstaje prawdziwe teatralne espresso, a jego smak i siła działania potęgowane są wspaniałymi rolami dwójki aktorów - Elizy Borowskiej i Michała Napiątka, którzy zamiennie wcielają się w kolejne postaci. Spektakl grany w dobrym tempie ani przez chwilę nie nudzi i daje sporo do myślenia.   Filip Przedpełski, Newsweek Polska, 7.06.2011
  • W ciasnej, surowej przestrzeni kameralnej sceny, przy ograniczonej do minium scenografii, widzowie bez trudu czują specyficzną atmosferę szpitalnego holu. A to dzięki doskonałym w swych rolach aktorom, których docenia nawet bardzo wymagająca publiczność i krytyka. Błyskotliwa, czasem zmysłowa, prowokująca gra Elizy Borowskiej pozwala dostrzec wszystkie niuanse historii. Wspaniała żonglerka językiem - tonem, barwą, tempem każe widzom widzieć w niej nie jedną, lecz wiele postaci. Nie ustępuje jej Michał Napiątek, czyli Amante - z humorem, poświęceniem lub konieczną powagą staje się raz ojcem, raz przyjacielem - w zależności od potrzeb Rosy. Czy to Rosa kreuje Amante, czy też Amante kreuje Rosę? To pytanie pozostaje do końca bez odpowiedzi?   Anna Czajkowska, www.teatrdlawas.pl, 5.12.2011
NAGRODY

NAJ NAJ NAJ roku 2011 wg Redakcji Teatr dla Was - Espresso Lucii Frangione - najlepsza wystawiona nowa sztuka obcojęzyczna - Eliza Borowska w roli Rosy - najlepsza aktorka w roli głównej - Michał Napiątek - najlepszy aktor drugoplanowy

Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19