autorzy plakatu: Homework, Joanna Górska i Jerzy Skakun
Nieznośnie długie objęcia
Iwan Wyrypajew
reżyseria
Iwan Wyrypajew
premiera
11 grudnia 2015
czas trwania
100 min. (bez przerwy)
scena
scena mała
W REPERTUARZE
SPEKTAKL NIE JEST OBECNIE WYSTAWIANY

GALERIA ZDJĘĆ

VIDEO

  • fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel
OBSADA
KAROLINA GRUSZKA
KAROLINA GRUSZKA
Monica
MACIEJ BUCHWALD
MACIEJ BUCHWALD
Charlie
DOBROMIR  DYMECKI
DOBROMIR DYMECKI

TWÓRCY

reżyseria - Iwan Wyrypajew
przekład - Agnieszka Lubomira Piotrowska
scenografia - Anna Met
kostiumy - Katarzyna Lewińska
muzyka - Cazimir Liske
inspicjent - Kuba Olszak

autorka zdjęcia Karoliny Gruszki: Marta Dudź

OPIS

Akcja toczy się w Nowym Jorku i Berlinie. Czwórka bohaterów: troje przyjeżdża do Nowego Jorku z Europy w poszukiwaniu „lepszego” życia, tylko jeden z nich tu się urodził i wychował. Całej czwórce nie udaje się odnaleźć harmonii, ich życie przekształca się w koszmar, ale nagle z każdym z nich dzieje się coś niezwykłego. Dochodzi do spotkania z kosmiczną świadomością i to spotkanie całkowicie odmienia życie wszystkich bohaterów.

 

Iwan Wyrypajew: „Tę sztukę zamówił u mnie Deutsches Theater w Berlinie. Zamówił, to znaczy zaproponował napisanie sztuki o tym, o czym chcę. Jedynym warunkiem był termin oddania tekstu, otrzymałem na to jedynie pół roku. Udało mi się dotrzymać terminu. Premiera odbyła się w marcu tego roku. Byłem na niej i niestety, aktorzy i reżyser zupełnie nie zrozumieli sztuki. Ale w żadnym wypadku nie mam o to pretensji, ponieważ to z jednej strony bardzo prosty temat, a z drugiej – niesamowicie trudny. Prosty – ponieważ tematem jest „realne, prawdziwe życie”, a trudny – ponieważ absolutna większość ludzi, żyjących na planecie rzadko odczuwa łączność z życiem. I tego nie da się wytłumaczyć ani krytykom, ani aktorom. Dlatego, że „prawdziwe życie” można zrozumieć tylko wówczas, kiedy dochodzi do prawdziwej łączności z tym życiem. A wracając do sztuki, powiem, że dla mnie ona jest przede wszystkim o języku. O stylu, o słowie, o pięknie frazy. Zapewne ta sztuka jest kontynuacją tego, co robiłem w „Lipcu”, gdzie okrucieństwo i piękno łączyło się w jedno rodząc poezję. Jak można opisać rzeczywistość słowami? Nie da się. Ale słowa mogą wywoływać stan, który jest właśnie łącznością z życiem wewnątrz nas”.

 

Koprodukcja:  Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Premiera w ramach Festiwalu Boska Komedia - 4 grudnia 2015
Premiera w Teatrze Powszechnym - 11 grudnia 2015

Spektakl dla widzów od 15. roku życia.

RECENZJE
  • „Spektakl opiera się na karkołomnym spiętrzeniu zwrotów akcji oraz rewelacyjnym aktorstwie. To o takich przedstawieniach mówi się <<aktorski koncert>>. W tym wypadku na kwartet, w którego skład wchodzą: pracująca od lat z Wyrypajewem Karolina Gruszka, Julia Wyszyńska i Dobromir Dymecki - dwoje aktorów z zespołu Teatru Powszechnego - i wreszcie Maciej Buchwald, z wykształcenia nie aktor, lecz reżyser, na co dzień zajmujący się stand-up comedy. Precyzja, perfekcyjny rytm i wciąż ogrywany dystans służą tu zaczarowaniu publiczności” (Witold Mrozek, „Iwan Wyrypajew superstar. <<Nieznośnie długie objęcia>> w Warszawie”, „Gazeta Wyborcza”)
  • „Jest spokój i pełna wiara w każde z wypowiadanych słów, które jakby rodzą się tu i teraz. Jednocześnie jest w tym co wchłaniamy w siebie jakaś niesamowita energia, brzmienie i rytm, co prowadzi do silnego wewnętrznego przeżycia. Już sam ton głośno wypowiadanych do mikrofonu słów powoduje, że dochodzi podczas tego swoistego seansu do spotkania z emocjonalno-energetyczną sferą naszego istnienia i naszego człowieczeństwa. Powstaje coś co można by nazwać wspólnym byciem, oddychaniem i roztropnością. Coś, co brzmi jak komunia nawołująca do tego, by być czujnym i wzajemnie się zauważać” (Wiesław Kowalski, „Partytura słów”, teatrdlawas.pl)
  • „<<Nieznośnie długie objęcia>>” znoszą gatunkowe ograniczenia, czerpiąc garściami ze sztafażu chwytów komedii romantycznej, nawet w nie bardzo wyrafinowanym wydaniu. Potem zanurzają się w dzisiejszą psychoanalizę, ale nie uzurpują sobie terapeutycznych ambicji. Wreszcie niepostrzeżenie dotykają metafizyki. Niesamowity to kocioł, a mimo to Wyrypajew miesza w nim z wyjątkową wprawą” (Jacek Wakar, „<<Nieznośnie długie objęcia>> Wyrypajewa jak haust świeżego powietrza”, „Dziennik. Gazeta Prawna”)
  • „(…) uderzyła mnie imponująca liczba widzów z wejściówkami czekającymi w foyer. (…). Podczas spektaklu siedzieli wszędzie, gdzie się tylko dało, niektórzy z braku wolnych miejsc cały spektakl oglądali na stojąco. Brawo na stojąco bili już wszyscy. Nie było wątpliwości, że plotka poszła w miasto, a <<Nieznośnie długie objęcia>> czeka bardzo długi teatralny żywot. Mamy teatralny hit” (Łukasz Maciejewski, „Kawa i papierosy”, AICT/IATC Sekcja Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych, aict.art.pl)
  • „W teatrze znakomicie fascynujący konflikt sacrum i profanum widać w twórczości Iwana Wyrypajewa. Jego ostatnia premiera w Teatrze Powszechnym w Warszawie to olśnienie. <<Nieznośne długie objęcia>> to połączenie metafizyki i transcendencji z brudem i nihilizmem, ascezy (choćby w sposobie wystawienia sztuki) z szaleństwem i perwersją, śmierci z życiem. Do tego fenomenalne aktorstwo Karoliny Gruszki, Julii Wyszyńskiej, Dobromira Dymeckiego i Macieja Buchwalda. Aktorzy nie pozwalają widzowi odetchnąć nawet na moment. Wytężone napięcie od pierwszej do ostatniej minuty. (…).Wyrypajew w swojej najnowszej premierze, poprzez dylematy egzystencjalne konkretnych bohaterów, ich dramaty i upadki, dotyka transcendencji, czyli sacrum i profanum. A zatem wszyscy do Powszechnego w Warszawie lub do Łaźni Nowej w Krakowie”(ks. Andrzej Luter, „Jedność sacrum i profanum”, e-teatr, 15.12.2015)
NAGRODY
  • Grand Prix - Wielka Nagroda Publiczności Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie!
  • Karolina Gruszka, Julia Wyszyńska, Dobromir Dymecki i Maciej Buchwald - wyróżnienie jury za znakomite wykonanie teatralnej partytury, wyeksponowanie jej muzyczności i poszukiwanie nowych form mówienia w teatrze.
Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19
PATRONI MEDIALNI
http://wyborcza.pl/0,0.html
http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/0,0.html
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/0,34861.html
http://aktivist.pl/
https://www.tygodnikprzeglad.pl/

PARTNERZY
http://www.matras.pl/?gclid=CMmR7Ii-2bkCFQFf3godH3UA_g
http://freshmail.pl/