autorzy: Joanna Górska, Jerzy Skakun - studio graficzne Homework
Lawrence z Arabii
reżyseria
Weronika Szczawińska
premiera
22 czerwca 2018
czas trwania
90 min.
scena
scena mała
W REPERTUARZE
wt 23 PAŹDZIERNIKA
GODZ. 19.30
śr 24 PAŹDZIERNIKA
GODZ. 19.30
cz 25 PAŹDZIERNIKA
GODZ. 19.30

GALERIA ZDJĘĆ

VIDEO

  • fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel
  • fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel
OBSADA

TWÓRCY

reżyseria - Weronika Szczawińska

dramaturgia - Piotr Wawer jr
scenariusz - Piotr Wawer Jr, Weronika Szczawińska, Eileen Gricuk, Jose Luis Sosa Estanga, Imru’ al-Qais, Amin Omer, Vira Popowa

scenografia - Daniel Malone

ruch - Agata Maszkiewicz

asystentka produkcji - Aleksandra Matlingiewicz

inspicjentka - Barbara Sadowska

OPIS

Lawrence z Arabii to teatralny „głuchy telefon”, mnoży nieporozumienia i zapośredniczenia, weryfikuje popularne przekonania. To farsa o tożsamości, powstająca dzięki interakcji kilku grup: realizatorów, obcokrajowców zamieszkujących w Polsce oraz aktorów Teatru Powszechnego. To wreszcie próba wejścia w nieswoje buty, zerknięcia na to, co swojskie z zewnątrz oraz fantazja o teatrze tworzonym na zamówienie społeczeństwa różnych tradycji i języków. A także gra z oczekiwaniami - bo co właściwie wiesz o Sudanie? Kiedy Polska była republiką bananową? Dlaczego Zorro nosi burkę? Czy bardziej odległa jest Wenezuela, czy magazyn Amazona?

Twórcy, nie chcąc wytwarzać fantomowego obrazu „innego”, postanowili zaprosić do współpracy osoby nowoprzybyłe, niezakorzenione w Polsce, zmuszone do opuszczenia swoich krajów macierzystych. Oczekiwania rozminęły się z rzeczywistością, wyobrażenia zweryfikowały w nieoczekiwany sposób, a spektakl sam zdefiniował swój komediowy charakter. Komedia traktowana jest tu jednak zupełnie poważnie - jako konkretna broń przeciwko tożsamościowym uogólnieniom i fantazjom. 

 

[Prosimy o punktualne przybycie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię].



Spektakl realizowany jest w ramach międzynarodowego projektu Atlas of Transitions. New geographies for a cross-cultural Europe.

 

Projekt współfinansowany ze środków programu Kreatywna Europa Unii Europejskiej.

 

 

 

 


Partner: Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego

 

 

 

RECENZJE
  • Przedstawienie o tym, jak Polacy postrzegają kulturową inność. Okazuje się, że można o tym mówić z humorem i empatią jednocześnie. To zwycięstwo wyjątkowo szerokiej grupy twórców. Klisze i uprzedzenia, a także zwykłe myślowe nawyki twórcy spektaklu zamieniają w serię to komicznych, niemal standuperskich popisów, to scen bliskich tańcowi. (…). Jest w tym polityczny przekaz, ale jest też coś bardzo lirycznego (Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza”)
  • Weronika Szczawińska zaprosiła nas swoim spektaklem, nieoczywistym, ale wydaje się, że szczerym w założeniach, do rozmowy i warto ją podjąć, jako że tematy kulturowych i tożsamościowych różnic, imigracji, uchodźstwa czy wiecznego kolonializmu są wciąż nieoswojone i za mało przepracowane. A jeśli w cudzoziemców wcielają się aktorzy Teatru Powszechnego, nie może już być wątpliwości, że „Lawrence'a z Arabii” trzeba koniecznie zobaczyć (Wiesław Kowalski, Teatr dla Wszystkich)
  • Przedstawienie Szczawińskiej (…) broni się poczuciem humoru i dystansem, z jakim aktorzy ogrywają wyobrażenia o obcych. Najmocniej w tej fraszce performatywnej wybrzmiewa jednak osobisty, chwilami przejmujący monolog Marii Robaszkiewicz o zwątpieniu w moc teatru (Michał Centkowski, „Newsweek Polska”)
Teatr Powszechny
im. Zygmunta Hübnera
ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa
Bilety 22 818 25 16
22 818 48 19
PATRONI MEDIALNI
http://wyborcza.pl/0,0.html
http://wyborcza.pl/0,0.html?disableRedirects=true
http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/0,0.html
http://aktivist.pl/
https://www.tygodnikprzeglad.pl/

PARTNERZY
http://freshmail.pl/